198.SAYFA
Anlama-Yorumlama
1)Bir metin,yazarı,yazarın sanatı ve kişiliği hakkında birtakım unsurları barındırdığı için tahminlerde bulunabilir.Bu tahminlerde yazarın üslübü , konu ve dil ,anlatım ölçüt olarak kullanılabilir.
Ö.lçme Değerlendirme
1) D-Y
2)Boşluğa ''biyografi'' yazılacak.
3) Olay çevresinde oluşan edebi metinlerin belge niteliği taşımaması , doğal gerçekliğin kurmaca gerçekliğe dönüştürülmesinden dolayıdır.
4)Verilen metin parçasında Kaplan , '' öztürkçe '' saplantısının yanlışlığına dikkat çekerek , dilin herkesin bildiği kelimeler üzerine kurulduğuna işaret etmektedir.
200. VE 201. SAYFALAR
1) Verilen ifadeler , Doğu'da gönlün ve onun ifade aracı olan şiirin , Batı'da ise zekanın ve onun ifade aracı olan düz yazının hakimiyetinden bahsetmektedir.Metnin bütünündeki konu ile anlam bakımından örtüşmektedir.
2) Dönemiyle ilgili , benzetmeye esas olan '' hafif teknelerin azgın fırtınada battıkları ^^ ifadesi şiir dilindeki imgelemeyi ifade etmektedir.
3) BOŞ..
4) Verilen ifadeler , yazarların metne yüklediği anlamlarla aynı değildir.Gönlün Dili ; Şiir adlı metinde yazar , şiirin doğu medeniyetindeki yerini batı ile kıyaslayrak vermiştir.İnsan Hali adlı metinde ise yazar , insanın her an değişen ruh halinden bahsetmiştir.
Anlama - Yorumlama
1) Öğretici metinlerde sözcükler ağırlıklı olarak gerçek anlamlarıyla kullanıldığı için iade ettikleri anlamlar dışında farklı anlamlar kazanmaz.Fakat okuyucu , değişen bilgi,kültür,zevk,anlayış ve ruh haline göre anlamı farklı boyutlarda algılayabilir.
2)Metin Yorumlarken ;
-Yazar
-Dil ve anlatım
-Yapı
-Zihniyet unsurlarının etkisi vardır.
Ö.LÇME-DEĞERLENDİRME
1) D-Y
2) ZAMAN
3) C şıkkı
4) C şıkkı
EDEBİYAT METNİNİN CEVAPLARI :
1)Metin yazıldığı dönemde ''eski-yeni'' ve ''edebiyat tarihi yazımı'' tartışmalarının olduğu anlaşılmaktadır.
2)Edebiyat adlı metnin yazılış amacı , bir düşünce karşısında kendi düşüncelerini ifade etmektir.Bu nedenle yazar,hitap ettiği okuyucuya düşüncelerini yansıtmakta,onarı ikna etmeye çalışmaktadır.
3) Edebiyat adlı metnin birimleri şunlardır:
-Giriş ( 1.paragraf)
-Gelişme ( 2-6. paragraf )
-Sonuç ( 7-8. paragraf )
Bu birimler anlamlı bir bütün oluşturarak metinin yapısını oluşturmuştur.
4)Metnin ana düşüncesi ''şiirin büyüklüğü ve gücü zamanla sınırlı değildir.'' yardısıdır.Metindeki ana düşünce,ana fikri ifade etmektedir.Ana düşünce , metnin tamamında iletilmek istenilen en yoğun ve en kısa ifade olduğu için metinde doğrudan bir ifade halinde bulunmaktadır.
5)Edebiyat adlı metinde dil , bir fikri ifade etmek ve okuyucuyu (alıcıyı) uyarmak işlevleriyle kullanılmıştır.
6)Edebiyat adlı metnin konusu ( edebiyat tarihi ve şiir ) , metinde kullanılan dili ve anlatımı belirlemiştir.